Iguse mobiilne kaldaelektrilahendus muudab reisi- ja kaubasadamate mängureegleid
Mobiilse kaldaelektri pistikupesa iMSPO ehk igus Mobile Shore Power Outlet on iguse välja töötatud uuenduslik ja paindlik kaldatoite ühendussüsteem, mida saab paigutada terminali mis tahes asukohta vastavalt laeva sildumiskohale. Lahendus on juba kasutusel Hamburgi sadamas, kus see pakub tõhusat alternatiivi traditsioonilistele kaldatoitesüsteemidele.
Uuenduslik iMSPO sai 2024. aastal ka kõrge tunnustuse, pälvides Amsterdamis mere elektri- ja hübriidtoite Euroopa messil reisi- ja kaubasadamate innovatsiooni aastaauhinna.
Terminalis silduvad laevad kasutavad vajaliku elektri tootmiseks tavaliselt diiselgeneraatoreid, mis tekitavad tohutus koguses CO2 heitmeid. Heitmete vähendamiseks peavad kaubalaevad kasutusele võtma kaldaelektri. Kuid siin pole probleem üksnes toiteallikas, vaid ka selles, et laevadel on erinevad kaablihaldussüsteemid ja nad silduvad kai ääres eri kohtades, nii et ühenduskoht muutub pidevalt.
Erinevad ühenduskohad tekitavad vajaduse liigutada raskeid kaableid, mis jäävad kail kaitseta ja ette. Seda probleemi lahendabki iguse mobiilne kaldaelektri pistikupesa: iMSPO on maailma esimene mobiilne kaldatoitesüsteem, mis võimaldab laeva kaldaelektriga ühendada kai mis tahes punktis.

Suur tegevusraadius ja kasutuspaindlikkus
Süsteemi iMSPO tegevusraadius on 400 meetrit ja isegi rohkem ning see tagab laevadele kaldaelektriühenduse sõltumata asukohast, nii et laev ei pea muutma asendit kaldaelektrisüsteemi väljundite järgi. Süsteem aitab sadamaoperaatoritel ühendusi paindlikult planeerida, vähendades ühtlasi töö-, paigaldus- ja hoolduskulusid.
“Ühenduste võimalikkus on terminalide jaoks suur murekoht,” ütles iguse kaldaelektri osakonna juht Martin Tiling. Ta selgitas, et kaiplaanid on äärmiselt optimeeritud, kuna terminali kasumlikkuse puhul on otsustav tegur vastuvõtuvõimekus. Laeva õige sildumiskoht on omakorda oluline optimaalse lastimisprotsessi tagamiseks.
Selleks, et lastimine ja lossimine kulgeksid tõhusalt, peab sadam suutma reageerida muutuvates olukordades, näiteks laevade sõidugraafiku muudatused või konteinerite käitlemisseadmete ettenägematud tööseisakud.
“Statsionaarsed kaldaühendused piiravad kail ühendusvõimalusi, kuna kaablitrumli süsteem võib laevadel paikneda eri kohtades ning kaabli pikkus on piiratud,” ütles Tiling. “Meie iMSPO lahenduse saab paigaldada otse kai äärde ning see ei sea terminalile mingeid piiranguid. Päästerajad, evakuatsioonitrepid ja tööalad jäävad vabaks ning kraanasid saab piiranguteta liigutada. Meie toome kaldaühenduse laeva juurde, ilma et peaks tegema järeleandmisi tööprotsessides.”

Merekaablite lihtne, kiire ja ohutu ühendamine
iMSPO-süsteem koosneb rööbastee elementidest, millele on paigaldatud mobiilne käru koos pistikupesa kastiga. Kaableid juhib turvaliselt ja töökindlalt iguse kaabliketisüsteem. Rullikutega kaablikett võimaldab ka raskeid kaableid kaugele vedada. Ja nii see toimibki: kohe, kui laev on kai ääres sildunud, viiakse iMSPO ühenduspunkti. Seejärel algab ühendamine: pistikupesa kast lastakse alla ja kaitsekate avaneb. Laeva kaablid saab mugavalt ja otse pistikupesadesse ühendada. Pistikupesa kasti kaitsekate sulgub ja lukustub, et vältida juurdepääsu tööde ajal ja tagada toiteallika ohutus. Seejärel tõstetakse pistikupesa kast taas üles, et toiteühendus ei tõkestaks kail toimuvaid töid ega liikumisi.
Kõiki iMSPO liikumisi saab juhtida rippuva kaugjuhtimispuldiga. Vastavus rahvusvahelisele standardile IEC 80005-1 tagab selle, et eri tüüpi laevad saavad maailma eri sadamates kaldaelektrit ohutult kasutada.
Ühekordse investeeringuga saavad sadamaoperaatorid paindliku ja kulutõhusa lahenduse, mis tõestab oma tasuvust aastakümneid ning annab suurepärase ettevalmistuse sadamate rohetulevikuks.
Iguse teiste kaldaelektrilahendustega saab tutvuda siin.