Liigu sisu juurde

Prysmiani kümme aastat innovatsiooni: Keila tehase jätkusuutlik toodang on muutnud Eesti paigalduskaablite turgu

Prysmiani jätkusuutlike toodete uues valikus on kontseptsiooni ECO CABLE edasiarendus, keskkonnasõbralik kaabel E Path.Foto: Prysmian

Üks tugevatest sammastest, millele Prysmian Group Balticsi edukus tugineb, on juba kümme aastat tootmises olnud vasksoontega halogeenivabad XPJ paigalduskaablid. Lisaks tehakse pidevalt tööd kõigi toodete jätkusuutlikumaks muutmise nimel.

Värskelt avaldatud Elektriala elektriseadmete- ja kaablitootjate TOPis hoiab esikohta Keilas tegutsev jõu- ja paigalduskaablite tootmisele spetsialiseerunud Prysmian Group Baltics. Nii nagu Prysmiani kontsern on turuliider globaalselt, on kontserni kuuluv Keilas tegutsev ettevõte juhtpositsioonil Eestis.  

Uued kaablituru standardid

Kümne aasta tagune turusituatsioon oli Eestis selline, et paigalduskaablite puhul ei kontrollitud kuigivõrd nende kvaliteeti ja mõnel puhul võis plastide osakaal olla vaid pool sellest, mida standard määras, takistused võisid aga ettenähtust isegi 5 protsenti suuremad olla. Lähtuti hinnast ehk mida vähem materjali kasutati, seda soodsam toode tuli. 

“Vähem materjali tähendab küll odavamat hinda, aga enamasti tähendab see kompromissi turvalisuse arvelt. Statistiliselt on praegu kõige suurem tulekahjude põhjus elektripaigaldised,” kinnitas ettevõtte juhatuse esimees Tarvo Leppik.

“Me ei pidanud seda õigeks ja algatatud selgitustöö tulemusena  tõdesid teiste seas ka Riigi Kinnisvara spetsialistid, et kasutatavate materjalide valmistamisel tuleb järgida tunnustatud standardeid,” meenutas Prysmian Group Balticsi tootejuht Raigo Viltrop.

Prysmian Group Balticsi tegevjuht Tarvo Leppik.Foto: Raul Mee

“Enne XPJ kaablite tootmisega alustamist uurisime põhjalikult lähemates Euroopa riikides, aga ka Saksamaal ja Türgis toimuvat. Seal lähtuti standardist, meil aga piisas tootja lubadusest, et on ikka hea toode küll. Suutsime ka siin klientide teadlikkust tõsta ja paari aastaga paranes olukord oluliselt,” tõdes Leppik.

Kui inimesed ehitavad endale kalleid kodusid, siis lisaks kenale väljanägemisele peavad seal olema kvaliteetsed, turvalised ja silmatorkamatud kommunikatsioonid. Olid ajad, mil nende arvelt hoiti kõvasti kokku, tõdes Leppik. Ei mõistetud, et hoonesse tehtud investeering ei tasu end ära, kui kommunikatsioonid alt veavad ja maja ei kesta põlvest põlve.

“Meie jaoks oli XPJ puhul kaks peamist märksõna: “kvaliteet” ja “kodumaine”. Need omadused olid XPJ populaarsuse väetis. Kui esimene tootmisaasta oligi raske ja tekitas küsimusi meis endiski, siis juba aasta hiljem hakkasid kliendid mõistma, et kui millegi eest maksta, siis olgu see kvaliteetne,” lisas Leppik.

“Prysmian on tänaseks turuliider ja ka konkurendid on pidanud oma toodangut vastavalt korrigeerima ning turul pakutavate kaablite kvaliteet on kordades tõusnud,” tunnustas Viltrop teisigi tootjaid.

Halogeenidest vabaks

XPJ kaablite puhul on nende tootmise algusest peale väga oluline olnud isolatsioon. “Nägime, et maailm liigub halogeenivabade kaablite suunas. Tegime esimesed sammud, et soone värviline isolatsioon kaabli sees võimaldaks kaabli tulevikus kergesti halogeenivabaks muuta. Praegu ongi meil 90 protsenti toodetest halogeenivabad ja kui kaabli sisu on püsinud muutumatu, siis väline materjal on palju tulekindlam,” rääkis Viltrop. 

2017. aastal võeti Eestis vastu ehitusmäärus, mille järgi hakati kaablitel, nagu teistelgi ehitusmaterjalidel, määrama põlemisomadusi ja tekkis kohustus hakata ka siin kasutama halogeenivabu kaableid. Prysmianis oldi selleks valmis, sest maailmas toimuvat pidevalt jälgides hakati selle poole liikuma juba aastaid varem.

Halogeenivabadus tähendab Leppiku selgitusel seda, et tulekahju tekkides ei hinga inimene sisse kiiresti halvavat mürgist suitsu. Halogeenivabad kaablid küll eraldavad põlengu korral suitsulaadset ainet, aga see on ohutu, ei ole nii tihe ja inimestel on turvalisem hoonest väljuda.

Prysmian panustab palju sellesse, et kaablites kasutatavad materjalid oleksid paremini taaskasutatavad ja nende tootmine aina jätkusuutlikum. Ühtlasi tegeletakse sellega, et vähendada tootmiseks vaja minevaid ressursse, ja otsitakse lahendusi, et neid kaableid oleks võimalikult lihtne puhastada. 

Tootmisliin jõu- ja paigalduskaablite tootja Prysmiani Keila tehases.Foto: Prysmian

Panus jätkusuutlikkusse

Üha enam väärtustatakse toodete vähest keskkonnamõju ehk jalajälge. “Kui meil ja kogu Baltikumis on see veel lapsekingades, siis näiteks Põhjamaades hindavad ettevõtted väga täpselt enda jätkusuutlikkust, oma toodete mõju keskkonnale. Juba see, et oled enda tegevust keskkonnaalaselt analüüsinud ja paika pannud vastavad eesmärgid, annab arvestatavaid plusspunkte. Toodete puhul hinnatakse selle mõju kogu toote eluea jooksul ning koostatakse EPD ehk Environmental Product Declaration,” selgitas Viltrop.

Tootjad deklareerivad sellega, kuidas mingi toode mõjutab keskkonda kogu oma eluea  jooksul, alates  maavara kaevandamisest kuni toote eksistentsi lõpuni, parimal juhul ümbertöötlemiseni ja sellest uue tooraine saamiseni. “Tegeleme sellega, et leida maksimaalselt jätkusuutlikud võimalused materjalide kasutamisel. Näiteks vase puhul kasutame üha enam nn teise ringi materjali,” selgitas Viltrop. Sama kehtib plastide kohta.

Taaskasutatud toorained on üha hinnatum materjal ja ka nende kvaliteet on tõusuteel. “Taaskasutatud toorainete hind on uutega sisuliselt sama, aga neid kasutades hoiame oluliselt keskkonda. Kinnisvara arendajad ja omanikud, eriti just Läänes, hindavad seda,” lisas Leppik. Kui sa ei suuda tõestada, et sinu ettevõte teeb keskkonnasõbralikkuse nimel jõuliselt tööd, sinu kaupa lihtsalt ei osteta.

Prysmian Group Baltics on oma tootmist ja tooteid põhjalikult analüüsinud ja kui praegu veel neilt Baltikumis kuigi sageli EPDd ei küsita, on mitmele Skandinaaviasse toodetud kaablile EPD juba loodud ning olemas on valmidus EPD kiiresti ka kohalikele toodetele luua. “Eestis toimub suur läbimurre siis, kui mõni suur klient hakkab materjalitootjatelt EPDd nõudma,” ennustas Leppik.

Kaablite segmendis on Prysmian globaalne turuliider ja sellesse annab suure panuse Keila tehase toodang.Foto: Prysmian

Jätkusuutlikkusele on suunatud ka Prysmiani uue ja täiustatud kontseptsiooni E Path turule jõudmine. E Path on seotud kontserni kestlikkuse strateegiaga “Sustain, to lead” ja see asendab varem kasutatud kontseptsiooni ECO CABLE.

E Pathil on kuus kriteeriumit, see sisaldab lisaks kaablitele ka teenuseid, selle on sertifitseerinud Bureau Veritas, see vastab täielikult Euroopa uutele roheväiteid käsitlevatele õigusaktidele, on turuülene ja üleilmne. Baltikumi turul on praegu E Path märgisega 13 tooteperet ning need pakuvad vähese keskkonnamõjuga ja jätkusuutlikke kaabeldamise võimalusi kodude, kontorite ning taristute ülesehitamiseks.

E Path on Prysmiani kontserni lubadus edastada läbipaistvaid ja selgeid tõendeid ning andmeid nende kaablite ja lahenduste jätkusuutlikkuse kohta vastavalt tunnustatud kriteeriumidele, mis põhinevad kolmel teguril: kestlikkus, usaldusväärsus ja kvaliteet. “Kliendile annab see garantii, et toode on jätkusuutlik,” ütles Viltrop.

Toimetaja valik

Avaleht Kõik lood

Suured lood

Kõik suured lood

Töökuulutused

Kui su tooteid või teenuseid kasutatakse ehitusobjektidel või sõltub nende müük objektide valmimisprotsessist, siis on meie andmebaas sulle oluliseks tööriistaks ettevõtte käibe kasvatamisel.

Proovitellimus annab täieliku ligipääsu. Krediitkaarti pole vaja.

Palun sisesta eesnimi
Palun sisesta perenimi
Palun sisesta ettevõtte nimi
E-posti aadress ei ole korrektne
Telefoninumber ei ole korrektne
Kirjuta vastus läbivalt väiketähtedega

Kampaania tingimused. Tutvumistellimuse saad vormistada, kui sa pole enne Ehitusbörsi kasutanud. Registreerimisel kasuta ettevõtte domeeniga e-posti aadressi. Kui ettevõte ei kasuta oma domeeniga e-posti aadresse, siis saad tellimuse vormistada äriregistris kirjas oleva ettevõtte ametliku kontaktaadressiga.

Kui su tooteid või teenuseid kasutatakse ehitusobjektidel või sõltub nende müük objektide valmimisprotsessist, siis on meie andmebaas sulle oluliseks tööriistaks ettevõtte käibe kasvatamisel.

Proovitellimus annab täieliku ligipääsu. Krediitkaarti pole vaja.

Palun sisesta eesnimi
Palun sisesta perenimi
Palun sisesta ettevõtte nimi
E-posti aadress ei ole korrektne
Telefoninumber ei ole korrektne
Kirjuta vastus läbivalt väiketähtedega

Kampaania tingimused. Tutvumistellimuse saad vormistada, kui sa pole enne Ehitusbörsi kasutanud. Registreerimisel kasuta ettevõtte domeeniga e-posti aadressi. Kui ettevõte ei kasuta oma domeeniga e-posti aadresse, siis saad tellimuse vormistada äriregistris kirjas oleva ettevõtte ametliku kontaktaadressiga.