Esvika ja Prysmiani kaasabil muutub Eesti lõunasuunaline rongiliiklus heitmevabaks

Eesti Raudtee kuulutas 2024. aasta mais välja hanke 110 kV maakaabli ostuks, et siduda uute veoalajaamade abil Eleringi elektrivõrguga lisaks Tallinna–Aegviidu raudteetaristule ka Aegviidu–Tapa–Tartu liiniosa. Selle tulemusena saavad seniste diiselrongide asemel Tallinnast Tartusse liikuda elektrirongid. Väheneb nii sõidule kuluv aeg kui keskkonnale jäetav jalajälg.
Esvika Elekter osales sellel riigihankel koos maailma suurima kaablivalmistaja tütarettevõttega Prysmian Group Baltics. Ühispakkumine osutus edukaks ning nendega sõlmiti 12,9 kilomeetri 110 kV maakaabli hankeleping. Kaabel toodeti vastavalt Eesti Raudtee etteantud nõuetele Prysmiani grupi Suurbritannia tehases ja kaabli tootmiseks kulus kolm kuud.

Kõrgepingekaablite puhul on lahendus alati kliendipõhine ja objekti vajadustele vastav, mistõttu on ka koostöö tellijaga väga tihe, et lõpptulemus saaks just selline nagu vaja. Samuti tuleb silmas pidada sobivust ühendustarvikute ja paigalduskohaga.
Hanke raames tarnisid Esvika ja Prysmian lisaks kaablile 24 komplekti kaablimuhve, mille paigaldasid Prysmiani spetsialistid. Hankematerjalide rahaline maht küündis peaaegu miljoni euroni ja tööde valmimise tähtajaks oli juuni 2025.
Koos maakaabli hankega viidi läbi kaabli ehitus- ja projekteerimistööde hange, mille võitis Elero Elekter, kellega Esvikal on juba varasemast väga hea koostöökogemus.

Esvika poolt projekti vedanud Märt Teder ütles, et töö käigus tuli ette ka kergemaid ja raskemaid väljakutseid, mida tuli kiiresti koos Prysmianiga lahendada. “Kuna tähtajad olid pingelised ja ootused, et rongid saaksid juba lähiajal elektrifitseeritud liinil Tallinnast Tartusse sõita, tuli meil operatiivselt tegutseda. See koostöö oli väga konstruktiivne, tulemustele orienteeritud ja edukas,” lisas Teder.
Aegviidu–Tapa ja Tapa–Tartu liiniosa veoalajaamad on nüüd valmis ja töös. Märt Teder jagab Esvika meeskonna nimel tunnustust ja tänusõnu kõigile partneritele, kes projekti elluviimises osalesid: Eesti Raudtee, Prysmian Group Baltics ja Elero Elekter.
AS Esvika Elekter on Eesti suurim kohalikul kapitalil põhinev elektrimaterjalide hulgimüüja, kellel on koduturul enam kui 30-aastane elektrimaterjalide projektimüügi kogemus.