Paldiski Lõunasadama kai elektri- ja sidevõrkude projekt osutus Meka ja Connecto meeskonnale parajaks proovikiviks
Hiljuti lõppes Paldiski Lõunasadamas elektri- ja sidevõrkude rajamine, kus Connecto paigaldas Eesti üsna keerulistes tingimustes edukalt üle 23 km kaableid ja sadakond võimsat LED-prožektorit.
Uue multifunktsionaalse kai nr 6A ja tagalaala rajamise projekti elektrivõrkude osa ehitus algas 2025. aasta mai alguses ja põhitööd lõpetati oktoobris. Kokku kestis tööprotsess umbes kaheksa kuud, hõlmates kõiki ehitus-, paigaldus- ja kontrollietappe.
“Projektis tegime elektri-, side- ja valgustusvõrkude ehitus- ja seadistustööd. Lisaks tarnisime kõik nendeks töödeks vajalikud materjalid alates kaablitest ja valgustitest kuni suure betoonkorpusega alajaamani välja,” rääkis tehtud elektritöödest Connecto Eesti projektijuht Aleksandr Gaplevski.
Neljaetapiline tööprotsess
Tööd viidi läbi süstemaatiliselt neljas etapis. “Esimene etapp hõlmas kaevetöid, kaitsetorude paigaldust ning kaabliteede kommunikatsioonitunneli rajamist. Samas etapis paigaldati ka kaabliredelid kogu kai ulatuses,” kirjeldas Gaplevski projekti algust.
Teises etapis monteeriti kaablid eelnevalt paigaldatud torustikesse ja kaabliredelitele. Kolmandas etapis paigaldati uus alajaam AJ9 ning jaotuskilbid. Viimases, neljandas etapis tehakse mõõdistused ja nõuetekohasuse kontroll.
“Tänaseks on kõik ehitustööd lõpetatud. Praegu tehakse üksnes mõõtmisi ja seadistustöid. Kogu teostusdokumentatsioon antakse tellijale üle hiljemalt 15. detsembriks 2025,” kinnitas projektijuht.
Muljetavaldav materjalide maht

Paldiski Lõunasadama projekt eristub materjalide suure mahu poolest. “Paigaldasime 102 LED-prožektorvalgustit, 17 suurt 0,4 kV jaotuskilpi ja betoonkorpusega kompleksalajaama koos kahe 1000 kVA õlitrafoga,” loetles Gaplevski.
Kaablite kogupikkus oli muljetavaldav: madalpingekaableid paigaldati umbes 15 km, keskpingekaableid kilomeetri jagu, fiiberoptilist kaablit 6 km ja CAT6-kaablit 1,5 km. Kokku paigaldati erinevaid kaableid 23,5 km. Kaitsetorusid kulus samuti rohkem kui 23 km.
Vaatamata sellele, et Meka tehase keskladu asub Põhja-Soomes Oulus, suutis Onnineni kliendihaldur Margus Martin kõik tooted tellida õigeks ajaks objektile nii, et töö sujus tõrgeteta. Eduka logistika oluline osa oli hea koostöö sadamavalvega.
Meeskondlik pingutus tagas edu
Alltöövõtjaid arvestamata oli Gaplevski sõnul projekti kaasatud üle kahekümne Connecto spetsialisti: projektijuht, elektrikud, sidepaigaldajad, meistrid ja raskeveokite juhid.
“Tänu meeskonna heale koostööle ja sujuvale koordineerimisele teiste partneritega õnnestus kõik tööetapid lõpetada keerukatest ilmastiku- ja töötingimustest hoolimata õigeks ajaks,” lisas Gaplevski. Tema sõnul oli väga hea koostöö ka peatöövõtja Raido Kivinurme ja tema meeskonnaga Insenerehitusest.

Erakordsed tingimused nõudsid erakordseid lahendusi
Projekteerija Andres Reisberg ARPE büroost selgitas, et Paldiski Lõunasadama 6A kai elektritööde käigus rajati enam kui 300 meetri pikkuse kai esiserva täispikkuses kommunikatsioonide tunnel. “Kui osadel kaidel on piirdutud kaablikaevudega, siis meie lahendasime selle tunnelina. Sinna paigutati ka vee- ja kanalisatsioonitorustik laevade veevõtuks ning purgimiseks.”
Traditsioonilisel kastmismeetodil valmistatud kuumtsingitud terase asemel valiti tunnelisse MEKA toodetud HST KS 20, happe- ja-roostevaba kaabliredeli lahendus AISI316 (A4), kuna see pakub projekteerija sõnul oluliselt suuremat ekspluatatsioonikindlust.
“Tunnel on kütte ja ventilatsioonita kinnine ruum, kus valitseb soolasisaldusega niiske ja jahe keskkond. Talvel võib temperatuur langeda alla nulli, suvel on samuti jahe ja niiske,” kirjeldas Reisberg, kelle sõnul sellises agressiivses keskkonnas traditsiooniliselt valmistatud kastmismeetodil kuumtsingitud toode lihtsalt ei kesta.
“Ka pulbervärvimine ei päästa, kuna paigaldustööde käigus vigastatakse paratamatult värvikihti. Lisaks on pulbervärvimisel probleem, et värvikiht ei jää toote teravatele servadele vajaliku paksusega pidama ja toode hakkab sealt roostetama,” lisas Reisberg, kelle hinnangul ei sobi sellisesse keskkonda ka nõndanimetatud roostevaba materjal AISI 304 (A2). “Ainuke lahendus on kasutada rooste- ja happekindlat materjali AISI 316 (A4), mis peab sellistele tingimustele vastu,” sõnas ta.
Teine oluline aspekt on kaabliredeli koormustaluvus. Jämedate kaablite vedamisel rullikutega tekib kaabliteedele paratamatult erinevaid koormusi ja hõõrdumisi. Valitud materjal talub hästi tööde käigus tekkivaid koormusi. “Kai on projekteeritud 50 aastaks ja õige materjalivalik garanteerib projekteeritud lahendusele põlvest põlve kestva eluea,” märkis projekteerija.
Meka kaabliredelitel ja -teedel on mereäärses keskkonnas eelis
Projektis kasutati Põhjamaades tuntud pikaajalise kogemusega tootja Meka Pro OY kaabliredeleid ja kandursüsteeme, mis sobivad just sadamakeskkonda. “Meka läbimõeldud kaabliteede lahendus osutus paigaldusel väga mugavaks. Toodete modulaarne ehitus võimaldas kohandada kandureid ja kinnitusi kiiresti vastavalt objekti vajadustele,” kiitis Aleksandr Gaplevski.
“Meka pakutavate kaabliteede peamine eelis on tootja Põhjamaade kogemus, usaldusväärsus ja vastupidavus, eriti mereäärses keskkonnas. Sellises asukohas on kriitilise tähtsusega korrosioonikindlus, konstruktsioonide tugevus ja lihtne hooldatavus,” selgitas projektijuht, kelle sõnul osales Meka aktiivselt projekteerimisprotsessis, pakkudes tehnilisi lahendusi, jooniseid ja tugevusarvutusi ning aidates valida sobivad kandurid ja kinnituslahendused vastavalt objekti eripäradele.
“Koostöös Meka ja Onnineniga leidsime betoonkonstruktsioonidele kinnituslahendused, mis taluvad suurte jõukaablite raskust,” kirjeldas Gaplevski. “Selline tehniline tugi võimaldas projekteerimist kiirendada ja tagada soovitud tulemused, mis töötavad aastakümneid.”

Operatiivne tehniline tugi aitas probleeme kiirelt lahendada
Elektritööde käigus tuli ette ka muudatusi, kuid see on projekteerija sõnul üsna tavapärane. “Oluline on, et tehniline tugi oli alati kättesaadav. Projekteerija ei jõua kõigi tehniliste detailidega kursis olla, seega on hea, kui saab vajaduse korral tootja tehnilise toe poole pöörduda,” ütles Andres Reisberg, kelle sõnul väärivad kiirete täiendavate lahenduste eest erilist tänu ka Priit Põldre ja Martin Pihl inseneribüroost Estkonsult.
“Meka Pro OY Eesti esindusest jagati Põhjamaade kogemust sadamaalade kaabliteede rajamisel. Mekal on Eestis meeskond, kes tegutseb professionaalselt, leides lahendusi selliste keeruliste rajatiste loomisel rasketesse keskkonnatingimustesse. Kui oli vaja, siis nad tulid ka objektile, et kohapeal koos läbi arutada kiireim ja parim kaabliredeli lahendus. Selline pühendumus jättis väga hea ja professionaalse mulje,” rääkis Reisberg, kes kiitis ka Tallinna Sadama energeetikaosakonna poolt projektis osalenud Andrei Verbeshchuki.
Projekteerija sõnul võib valminud projekti põhjal teha kaks tõdemust. “Minu kogemus kinnitab, et soolaniiskes ja jahedas keskkonnas tuleb kindlasti kasutada happe- ja roostevaba terast AISI316 (A4). Ei piisa ka lihtsast nn roostevabast materjalist! Elu on näidanud, et traditsioonilisel kastmismeetodil kuumtsingitud tooted seal lihtsalt ei kesta. Samuti on oluline hea koostöö tootja tehnilise toega, kes aitab leida parimad lahendused konkreetsetes tingimustes,” ütles Reisberg.